Wiel van der Randen > Kleinbeeldpionier

 

Winter: mensen met paraplu in de sneeuw

Wiel van der Randen was in zijn tijd een buitenbeentje in de reportagefotografie door zijn gebruik van de kleinbeeldcamera.
De kleinbeeldcamera kwam in 1924 op de markt. In die tijd werkten professionele fotografen met zware plaatcamera’s en statief. Ze bekeken de kleinbeeldcamera met lichtsterke lenzen met enig wantrouwen.

Experimenteel
Van der Randen besloot echter in 1930 als een van de eerste Nederlandse professionele fotografen om met het nieuwe cameratype te gaan werken. Het gebruik van de kleinere en lichtere camera maakte experimenteren met bijvoorbeeld het camerastandpunt mogelijk.  Zijn aparte camerastandpunten brengen het onderwerp vaak van boven- of onderaf en veelal a-centrisch in beeld.

De moderne cameratechniek werd daarom ook wel ‘Nieuwe Fotografie’ genoemd. Het gaf Wiel van der Randen hét middel dat aansloot bij zijn artistieke gevoel. Bij De Spaarnestad kreeg hij ruimte om te experimenteren.

Zo werkte hij met close-ups, een dynamische kadering en natuurlijk licht. Van der Randen heeft ons met zijn bescheiden camera een moderne blik op zijn tijd heeft gegeven.

Feest in Nederland (1934)

Beeldende kunst
De interesse van Van der Randen voor de nieuwe techniek kwam waarschijnlijk door zijn liefde voor de fotokunst van die periode. Kunstenaar-fotografen als Moholy-Nagy en Man Ray zorgden ervoor dat fotografie onderdeel werd van de eigentijdse beeldende kunst. Al snel werd hun manier van fotograferen door fotografen als André Kertesz en Erich Salomon toegepast in hun reportages.

<< Terug

Voorbeelden uit deze collectie Wiel van der Randen

Bekijk alle afbeeldingen uit deze collectie