Oorlogsaffiches 1940-1945 > Anti-geallieerde propaganda
Tijdens de tweede helft van de bezetting hield de propagandavoering aan. De benadering van de oorlog verschoof evenwel naarmate de Duitse nederlaag zich begon af te tekenen. De propagandastrategen opereerden steeds meer vanuit een defensief en agressief uitgangspunt. Thema's als 'angst' en 'terreur' voerden de boventoon. De ellende in het Oosten, veroorzaakt door de 'Aziatische horden' en de 'verschrikkingen' die de langverwachte geallieerde invasie tot gevolg zouden hebben, kregen veel aandacht.
De succesvolle landing van de geallieerden in Normandiƫ in juni 1944 bracht grote euforie teweeg in bezet Nederland. Vooral nu het Duitse leger daadwerkelijk te maken kreeg met een Tweede Front, vertrouwden de meeste Nederlanders erop dat de bevrijding niet lang meer op zich zou laten wachten. De bezetter lanceerde daarom nog eenmaal een groots opgezette anti-geallieerde propagandacampagne. Het optimisme moest worden getemperd door de keerzijde van de medaille te presenteren. De bevolking werd voorgehouden dat voor de bevrijding een onaanvaardbaar hoge prijs in de vorm van talloze burgerslachtoffers betaald zou moeten worden.