Afficheproject > Collectie EYE
De collectie affiches van EYE Film Instituut Nederland (voorheen de collectie van het Filmmuseum) bevat een omvangrijke verzameling affiches uit verschillende landen en periodes. Filmaffiches maken deel uit van het publiciteitspakket dat bij een film hoort en ze hebben los daarvan ook een artistieke en cultuurhistorische waarde. EYE collectioneert en presenteert de affiches dan ook zowel vanuit filmhistorisch als artistiek oogpunt.
Het vroegste affiche dateert uit 1896 en de collectie wordt nog dagelijks met actuele exemplaren uitgebreid. De 6000 affiches op de website Het Geheugen vormen het belangrijkste deel van de filmaffiches die in Nederland zijn ontworpen. De collectie bestaat voornamelijk uit twintigste-eeuwse affiches.
Bij de afbeelding:
Het Filmmuseum heeft voor de grotere programma’s vaak samengewerkt met gerenommeerde ontwerpers. In 2002 werd een samenwerking gestart met communicatiebureau Vandejong. Het eerste affiche dat uitkwam was gemaakt voor een programma over de Western. Niet het gebruikelijke aanwenden van afbeeldingen van beroemde filmsterren of filmscènes was de invalshoek, maar een associatieve manier van omgaan met het onderwerp. Een groep galopperende paarden stond model.
Daarnaast werd de repeterende werking en de beweging van filmbeelden verwerkt door een geordend pallet van kleine beelden te gebruiken. Variaties op dit thema werden in de jaren daarna regelmatig gebruikt, waarbij één van de meest aardige het affiche voor het zomerprogramma rond Elisabeth Taylor (2003) was. In 2004 ontving Vandejong voor deze campagne een Dutch Design Award.
Affiche EYE Film Instituut Nederland.