Fotocollectie Het Leven (1906-1941) > Jaarlijke themanummers
Foto uit het badnummer van Het Leven, 1927. Vanaf ongeveer 1910 verscheen elk jaar in de zomer, meestal in augustus een badnummer van Het Leven; voor de uitgever, Schwartz & Co (later Scheltens & Giltay) een oplossing voor de mindere verkoop tijdens de ‘komkommertijd', waarin vaak minder pakkend nieuws te melden was. Het Leven werd beroemd met zijn badnummers - in meer preutse kringen zelfs berucht. Om de wintermaanden door te komen verscheen in februari vaak ook een carnavalsnummer, met voornamelijk foto's van bevallige dames in fantasievolle kostuums. Al in 1913 schreef de redactie van Het Leven, "Wat van een jongmeisje ongaarne gezegd wordt, dat acht de Fransche journalistiek, naar welker allures wij ons blad het liefst redigeeren, haar propagandamiddel: wij ‘gingen over de tong' en kwamen ‘in opspraak'."
Besteedde de (mannelijke) redactie in de beginjaren nog aandacht aan vrouwenemancipatie en -kiesrecht, uiteindelijk hield hun patriarchale visie op de vrouw de overhand. Het Leven gaf ruime aandacht aan vrouwelijk schoon door foto's van schoonheidswedstrijden - die het blad soms zelf organiseerde- én natuurlijk de badnummers, waarvoor de wekelijkse oplage (ca. 70.000-100.000) bijna verdubbelde.