Algemeen Hollands Fotopersbureau, 1945-1969 > Algemeen Hollands Fotopersbureau
Het Algemeen Hollands Fotopersbureau werd in 1945 opgericht door Ben van Meerendonk, die eigenaar en meewerkend directeur was. Het bedrijf was met een flinke staf begonnen, maar vanaf de jaren '50 ging het feitelijk om een eenmanszaak van Van Meerendonk met zijn leerlingen en assistenten.
Door goede persoonlijke contacten leverde het AHF de eerste jaren vooral veel foto's aan De Waarheid, de communistische partijkrant. Later maakte Van Meerendonk reportages en nieuwsfoto's voor vrijwel alle belangrijke dagbladen. De Telegraaf werd in de jaren '50 zijn grootste afnemer. Hij maakte daarnaast ook commercieel werk voor lokale ondernemers (de kapper en de slager) en grote bedrijven als Coca-Cola en Philips.
Van Meerendonk fotografeerde veel van het herstel, de wederopbouw en de toenemende welvaart van de kwart eeuw na de oorlog. Allerlei facetten kwamen daarbij aan de orde: de glamour, sport, bekende Nederlanders, arbeidsomstandigheden en watersnood, het Koninklijk Huis en het dagelijkse leven. Juist de context waarin Van Meerendonk de sterren plaatste - Willy Alberti aan de afwas - geeft onbedoeld een mooi beeld van de naoorlogse veranderingen in de Nederlandse samenleving.
Van Meerendonk schrok er ook niet voor terug foto's in scène te zetten of met teksten te verduidelijken. Door bijvoorbeeld een tekst over de miljoenennota te plaatsen bij een foto van een snoepwinkel werd meteen het verband met het regeringsbeleid duidelijk.
Het AHF verloor in 1963 De Telegraaf als belangrijkste klant. Het bedrijf ging uiteindelijk in 1969 failliet.