150 jaar Nederlandse reclame > Over de collectie
De collectie omvat ruim 9.500 affiches. Van eenvoudige aankondigingen uit de 19e eeuw tot rijk gedecoreerde exemplaren uit de tijd van de Jugendstil en strakke ontwerpen uit de Art Deco. Ook de periode van na de Tweede Wereldoorlog tot circa 1995 is rijk vertegenwoordigd.
De affichecollectie is zeer gevarieerd. Van reclames voor Dobbelman's zeepproducten (ca.1890) tot affiches voor het North Sea jazz festival. Van een affiche voor de eerste zogenaamde 'witte week' van de Bijenkorf in 1919 tot affiches voor Droste chocoladeletters uit de jaren 1950 of reclames van Veilig Verkeer Nederland uit de jaren '80 van de vorige eeuw.
Behalve affiches bevat de collectie veel klein drukwerk. Tezamen zo een 1400 brochures, folders, prijslijsten en dergelijke. Voor bijvoorbeeld Delfrite braadvet van Calvé, Philips koffiemolens, Tomado-rekjes of een instructie van PTT Post voor de kerst- en nieuwsjaarpost uit 1991.
De collectie bevat daarnaast ruim 700 advertenties, dikwijls afkomstig uit zogenaamde advertentieplakboeken van grote adverteerders. Bijzonder is de deelcollectie met bijna 1000 bioscoopdia's, een niet meer bestaand medium dat vooral in de jaren zestig en zeventig furore maakte.
Radio- en tv-commercials, die vanaf 1968 de Nederlandse ether op mochten, zijn in bescheiden mate vertegenwoordigd. Net zoals verpakkingen en varia waaronder emailleborden, bordspelen, displays en dergelijke.