Globe speelt Fassbinder's Zeitgeist
- Topstuk
-
Toneel Globe
Anthon Beeke werkte van 1976 tot en met 1982 bij ontwerpbureau Total Design. Hij kreeg daar alle vrijheid om zijn ideeën te verwezenlijken. Dat blijkt onder andere uit de affiches voor Toneelgroep Amsterdam en Zuidelijk Toneel Globe.
Zijn stijl vormt een contrast met het werk van zijn collega’s bij Total Design. Beeke volgt een vrijere, meer intuïtieve benadering. Dit in tegenstelling tot de bij Total Design gebruikelijke functionele stijl. Beeke laat zich bij de keuze voor een lettertype leiden door het thema. Dat in principe alles mogelijk is blijkt uit de typografie van het hier getoonde affiche ‘Zeitgeist’.
Hij gebruikt veel directe beelden in zijn affiches, met name uitdagende foto’s van gezichten en van het menselijk lichaam. De affiches ‘Leonce en Lena’ (1979,) en ‘Troïlus en Cressida’ (1981) deden destijds veel stof opwaaien. Over zijn affiches uit die tijd zegt Beeke: “Menigeen die met de fiets door Amsterdam reed, stopte om mijn affiches beter te bekijken, heerlijk, daar genoot ik enorm van” (Marie Christine van der Sman, ‘De schreeuw van Beeke’, in: Vormberichten, 06/2009).
- Maker
-
- ontwerper: Collectie NAGO
- ontwerper: Beeke, Anthon
- opdrachtgever: Zuidelijk Toneel Globe
- Type object
- affiches
- Afmetingen
- Collectie
- Collectie Nederlands Archief Grafisch Ontwerpers
- Instelling
- Bron
-
- TD00406 (affiche), Collectie NAGO, Nederlands Archief Grafisch Ontwerpers
- Copyright
- voor informatie: Nederlands Archief Grafisch Ontwerpers
- Trefwoord
Dit object downloaden
JPG-bestand
Permalink
-
De permanente URL zorgt ervoor dat ieder digitaal object vindbaar blijft op internet, ook al verandert de naam van de website of het object. Wanneer u wilt verwijzen naar objecten in het Geheugen kunt u het beste deze permanente link gebruiken in plaats van de link in de adresbalk van de browser.