Schets voor pompstation PAM
- Topstuk
-
Oliemaatschappij PAM
De huisstijl voor de oliemaatschappij PAM (een onderdeel van SHV, de Steenkolen Handels Vereeniging) werd in 1963 ontworpen door Benno Wissing. De kern van de huisstijl was het logo van een rode geabstraheerde oliedruppel en de merknaam in een robuuste zwarte sjabloonletter. Het logo werd gebruikt voor het interne en externe drukwerk, alles ontworpen in een heldere, uniforme stijl.
De tankauto’s en benzinestations werden helderwit geschilderd. Het nieuwe logo moest daarop komen. (Met uitzondering van de tankauto’s voor huisbrandolie die zwart werden). Voor de aanpassing van de grotere stations werden schetsen gemaakt en schilderinstructies gegeven. De hier getoonde afbeelding toont één van die schetsen.
Men koos ervoor om het publiek in één keer met de nieuwe huisstijl te confronteren. Alle PAM-stations en tankauto’s moesten daardoor vrijwel tegelijkertijd aangepast worden. Met meer dan 270 PAM-stations en 160 tankauto’s was dit een gigantische logistieke operatie.
- Maker
-
- opdrachtgever: PAM
- Vervaardigingsjaar
- 1964-1965
- Afmetingen
- Collectie
- Collectie Nederlands Archief Grafisch Ontwerpers
- Instelling
- Bron
-
- TD01967, Collectie NAGO, Nederlands Archief Grafisch Ontwerpers
- Copyright
- voor informatie: Nederlands Archief Grafisch Ontwerpers
Dit object downloaden
JPG-bestand
Permalink
-
De permanente URL zorgt ervoor dat ieder digitaal object vindbaar blijft op internet, ook al verandert de naam van de website of het object. Wanneer u wilt verwijzen naar objecten in het Geheugen kunt u het beste deze permanente link gebruiken in plaats van de link in de adresbalk van de browser.