150 jaar Nederlandse reclame
Een collectie van ReclameArsenaal
De geschiedenis van de moderne massareclame begint in Nederland omstreeks 1850. Echt van grond komt ze pas als in 1869 het dagbladzegel - een belasting op dag- en weekbladen - wordt afgeschaft. In het straatbeeld komen steeds meer affiches en gevelreclames voor producten als Sunlight-zeep, Van Houten chocolade, Singer naaimachines, Philips lampen, Verkade-beschuit en Delftsche slaolie. De meeste van deze merken bestaan nog steeds en hebben een reclamegeschiedenis van meer dan honderd jaar. Hun namen komen in veelvoud voor in deze collectie, naast die van een kleine 1000 andere merknamen.
Het verzamelen en beheren van het erfgoed Nederlandse reclame is van recente datum. Veel is helaas al verloren gegaan. Op Het Geheugen staan nu beschrijvingen en afbeeldingen van ruim 25.000 reclames. Samen vormen ze een breed panorama van anderhalve eeuw Nederlandse reclame met onder meer de eerste kleurenadvertentie uit 1915, de eerste tv-commercial uit 1967, reclameliedjes uit de jaren ’50 en ’60, verpakkingen waaronder een aardewerken jampot voor De Betuwe uit 1888.
Naast duizenden affiches zijn er honderden folders, brochures, showcards, boekjes, prijslijsten, emaillen borden, bioscoopdia's, verpakkingen en bordspelen. Op de website van het ReclameArsenaal zelf zijn ook zo’n 22.000 Nederlandse tv-commercials te bekijken.