Toerisme affiches
Een collectie van Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen, Koninklijke Bibliotheek
Molens, tulpen en klompen: dat zijn de klassieke beelden die de buitenlandse toerist voor ogen heeft wanneer hij aan Nederland denkt. De beelden worden sinds jaar en dag actief uitgedragen door Nederlandse toeristische organisaties. Sinds 1915 wordt de promotie van Nederland als vakantieland gestructureerd aangepakt: gestart als de Algemene Nederlandse Vereniging van Vreemdelingen Verkeer heeft anno 2007 het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) de verantwoordelijkheid voor de marketing van Holland.
Nog altijd wordt in de promotie dankbaar gebruik gemaakt van de molens en tulpen, maar ook andere facetten van Holland als bestemming voor de toerist en de zakelijke reiziger worden uitgelicht. De collectie toerisme affiches van het NBTC omvat ca. 180 posters, verschenen van 1926 tot en met 1998, die een beeld schetsen van toeristisch Nederland. De collectie is in bruikleen gegeven aan de Koninklijke Bibliotheek.